Něco nového: Bodystyling

Bodystyling je pro mě věc spíš staronová, protože s tímhle cvičením jsem před dvěma lety začínala. Pak jsem ale vynechala několik týdnů a plynule přešla na kruhový trénink na posilovacích strojích. V úterý jsem se k němu vrátila v rámci zkoušení nových věcí s kamarádkou a opět se přesvědčila, že je to cvičení, které mi sedí.

Bodystyling je, stejně jako P-class, cvičení, při kterém se kombinuje aerobik v o něco pomalejším rytmu, než je ten obvyklý, s posilovacími cviky. Na začátku hodiny je rozehřátí, pak lehké protažení, následuje choreografie pro zrychlení tepové frekvence a pak se posiluje. Hodina končí důkladným uvolněním a strečinkem.

Musím se přiznat, že jsem ještě nepochopila, v čem přesně spočívá rozdíl mezi P-class a bodystylingem. Tak, jak jsem je zažila, bych řekla, že v P-class se posiluje vahou vlastního těla a hlavně na problémové partie břicha, stehen a boků, zatímco v bodystylingu jsme používali různé pomůcky (činky, cvičící gumy, atp.) a posilovali jsme vesele celé tělo. Možná je tam rozdíl v rozvrstvení (víc aerobní část nebo pro změnu víc posilování), možná v něčem jiném, každopádně to házím na jednu hromadu a budiž.

Rozdílem oproti normálnímu tanečnímu nebo step-aerobiku je, tedy kromě posilovacích cviků, že se jednak cvičí pomaleji, jednak se používá jednodušší choreografie, protože se jí věnuje jen část hodiny.

Není to cvičení, u kterého byste si, pokud tedy nejste takoví lemroidi jako jsem (byla) já, kondici zvedli brutálním způsobem, ale zato budete spalovat tuky a posílíte svaly. Díky tomu je také doopravdy vhodnější pro začátečníky a netrénované lidi, než klasický aerobik. Důkazem budiž to, že i před dvěma lety, kdy jsem se sebou po deseti letech aktivního hnití začala něco dělat, jsem tyto hodiny nejen přežila, ale pozorovala jsem na sobě výrazné zlepšení za docela krátkou dobu.

Mimo jiné to souvisí s tepovou frekvencí. Dá se říci, že čím vyšší tepová frekvence oproti normálu v procentech, tím víc tělo maká. Čím víc tělo maká, tím víc energie ze svých zásob požírá. Ale pozor – neznamená to, že tím líp spaluje tuky! Naopak, pásmo vhodné pro redukci hmotnosti je velmi nízko:

tepovka
Obrázek odkazuje na článek o tepové frekvenci na stránkách cyklistikakrnov.com

Co k tomu praví ještě další zdroj:

Obrázek odkazuje na článek o tepové frekvenci a spalování tuků na stránkách fitvit.cz
Obrázek odkazuje na článek o tepové frekvenci a spalování tuků na stránkách fitvit.cz

Hodně zjednodušeně a hrubými slovy, pokud chcete zhubnout a lapáte po dechu jako ryba na suchu, děláte to špatně. Pokud chcete zvýšit svou kondici a při cvičení lapáte po dechu jako ryba na suchu, děláte to dobře. Ale tohle je opravdu velmi nepřesně řečeno, proto si klikněte na ty obrázky a poučte se.

Pokud jste lemry líné a poučit se nechcete, pak si prostě pamatujte, že netrénovaný člověk, který cvičit teprve začíná, většinou nemá co dělat na hodinách s označením „cardio“ a podobně, i kdyby na nich bylo stokrát napsáno, že jsou pro začátečníky.

Abych se vrátila k tomu, že bodystyling a P-class jsou vhodné pro začátečníky a rozbité lidi, na hodinách jsme se potkávaly já s 60 kilo nadváhy (od té doby neustále úspěšně snižováno), bývalá baletka s problémy s koleny, postarší paní, která nás skoro všechny strčila do kapsy, a podobně. Na začátku jsem musela dělat hodně přestávek a lapala jsem po dechu stejně, jako teď na tom bosu-aerobiku, v úterý jsem i přes dlouhou přestávku v tomhle typu cvičení odšlapala rychlé části naprosto bez problémů, i když ze mě lilo, až jsem nechávala na podlaze kapky.

Ale ono by bylo smutné, kdybych byla po dvou letech více-méně pravidelného cvičení pořád na stejné úrovni…

Když to shrnu, tohle cvičení mi hodně zdůraznilo to, že kromě tahání činek a závaží opravdu rychlejší pohyb potřebuju. Tohle konkrétní fitko je taky pro mě doslova nejbližší možné, protože bydlím ve vedlejším vchodě. Zároveň je to ale něco, co poměrně důvěrně znám – a já teď hledám něco nového. V žebříčku oblíbenosti pořád vede Port de Bras (dnes večer ho jdeme vyzkoušet do jiného fitka, než jsme byly v neděli), tohle je ovšem na druhém místě.

Verdikt: je to zábava, je to rozšířené a pořádá se většinou jako jednotlivé hodiny, nikoli jako celé kurzy. Pokud chcete vytvarovat postavu a rozhýbat se, ale dlouho jste se sebou nedělali nic, sáhněte po něm. Zároveň je jak bodystyling tak P-class poměrně oblíbený, proto si nezapomeňte své lekce rezervovat dostatečně dopředu, abyste se na tu svou vyhlédnutou vůbec dostali.

Příště: cvičení na míči neboli fitball

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *